Du er her. aabenraajagtforening.dk > Nyjæger

Er du nyjæger...

og søger en jagtforening hvor du kan komme igang med jægerhåndværket så er Aabenraa Jagtforening måske noget for dig.

Vi har et godt tilbud til dig som nyjæger.

Du kan tilmelde dig en af vores fællesjagter, som gæst til en deltagerpris a' 200,00 kr., for at finde ud af om vores fællesskab og jagtrevir er noget for dig.

Vi har erfarne jægere som kan være dig behjælpelig, så du bliver ikke overladt til dig selv.

Vil du tilmelde dig en fællesjagt så oplys navn - mobilnr. - mailadresse og skriv at du er nyjæger.

vil du indmelde dig i Aabenraa jagtforening så oplys:

navn - adresse - postnr. - By -Fødselsdato - tlf. nr. - mailadresse samt hvilket medlemskab du ønsker.

Kasserer@aabenraajagtforening.dk

sneppe_der_lander.JPG

Mange tror fejlagtigt at ens første sneppe skal kysses i r.....  Men dette er ikke i henhold til de gamle danske jagttraditioner.

Sneppen eller troldfuglen, som den også kaldes, er det ædleste stykke jagtbare vildt vi har i Danmark. Den er svær at nedlægge med sine zig-zag bevægelser i flugten.

Sneppen er højest rangeret på vildtparaden, endda højere rangeret end en hjort med et flot trofæ. Ligger der fx en flot kronhjort på paraden, så placeres sneppen  øverst mellem stængerne på selve geviret på kronhjorten.

Sneppen er den eneste fugl som bæres i stængerne, da hovedet og halsen er skrøbelig og der er risiko for at hovedet falder af. Det højest rangerede stykke vildt på vildtparaden, kan ikke ligge uden hoved, det ville være respektløst.

Kan det så passe, at sneppen først skal masseres så der kommer afføring ud og skytten derefter skal kysse sneppen i kloakken (betegnelsen for endetarmen på fuglevildt ), til stor morskab for det øvrige jagtselskab ! Nej, naturligvis ikke, dette er ikke at vise respekt for vores ædleste jagtbare vildtart.

Den gamle jagttradition, som alle jægere bør tage til sig igen, er at jagtlederen overrækker sneppen i sin jagthat til skytten, som herefter kysser sneppen på brystet for at ære fuglen.

Selv under tilberedning af sneppen i henhold til de gamle traditioner, er der respekt om fuglen. Her plukkes hele fuglen med hoved, næb og hals og sneppen steges med hovedet vendende bagud og næbbet stukket ned mellem lår og krop.